Barn av Vår Tid

Idag har jag begrundat innebörden av frihet. Friheten som jag vill känna till den och förklara den skiljer sig troligtvis från vad den gemene svensken anser vara normalt. Det är dock ett annat kapitel.
Barn av vår tid. Ja, barn av vår tid. Vad är vår tid? Vilka är vi, ägarna till denna tid? Vem vet? Vem bryr sig?
Om man är som de som är nu var då, är man då som de var som de är nu? Det tror jag inte att jag tror. Att höra med det gamla hörandet och tala med det gamla talandet är min tingest. Det är det inte för dem som var då som är nu som jag gör det utan för mig nu för att vara som då. Plottrigt? Nej, hade jag varit född på den tiden - då, hade jag nog varit som man då skulle säga "då" och inte alls leva i nuet på den tiden. Glasklart?

(Läs inte mellan raderna!)

Barn av vår tid är oavsett definition inte jag. Min klocka står still och jag vill inte gå till urmakaren.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0